Over de Echo van Nederland

De website

Deze website toont dagelijks de meest gelikete Facebook posts van nieuwswebsites. Als tegenwicht tegen de echokamer en de filter bubble die hieruit voortvloeit verschijnen er ook posts die ronduit impopulair zijn. Nu kun je je afvragen “waarom impopulair nieuws onder de aandacht brengen? Die zijn niet voor niets impopulair”. Inderdaad, nieuws kan niet interessant genoeg zijn, en daardoor krijgen deze nieuwsberichten op Facebook wellicht terecht weinig likes. Maar er zijn ook nieuwsberichten die door omstandigheden misschien niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Zo sneeuwt een nieuwsbericht misschien onder in de grote hoeveelheid van andere berichten op Facebook. Of misschien zijn mensen veel te druk bezig met andere zaken om het betreffende nieuwsbericht te lezen en vervolgens te liken. Daarom gaan impopulaire nieuwsberichten op Facebook in de herkansing, op deze website maar ook op Twitter @echo_van_NL en Facebook.  Dagelijks verschijnt er één post over het meest populaire nieuwsbericht op Facebook, en minimaal één tot maximaal drie posts over impopulaire nieuwsberichten op Facebook. Waarom meer aandacht voor impopulair nieuws dan voor populair nieuws? Wel nu, populair nieuws krijgt vanzelf al voldoende aandacht en impopulair nieuws niet. Deze website probeert daar iets meer evenwicht in te brengen. Hoewel ik mij geen illusies maak dat dit daadwerkelijk zal gaan lukken. Maar als je niet schiet kun je ook niet scoren (of woorden van gelijke strekking), zei ooit een Nederlander, een bekende zelfs. Af en toe, en misschien iets vaker, zal ook een bonus post  verschijnen met iets meer analyse en duiding van het nieuws op Facebook.

Wat er op deze site gebeurt valt onder mijn verantwoordelijkheid. Echter, mijn verantwoordelijkheid houdt op zodra er op de hyperlink naar de nieuws sites wordt geklikt. Dat is de verantwoordelijkheid van de afzonderlijke nieuwsmedia. Ook als mijn site gehackt wordt, schijf ik de verantwoordelijkheid af naar de hacker, da’s duidelijk.

Wetenschappelijk onderzoek

De dagelijks verzamelde data worden ook gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar  (a) strategieen van nieuwsuitgevers en (b) nieuwsconsumptie, met behulp van Facebook analytics.

Over …

Maurice Vergeer is docent en onderzoeker, sectie communicatiewetenschap, Behavioural Science Institute (BSI), Radboud Universiteit. Hij publiceert over sociale media (Twitter, Facebook, YouTube) in politieke communicatie, alsook nieuwsproductie en sociale media. Daarnaast heeft hij een groot interesse in landenvergelijkend onderzoek naar sociale media, in het bijzonder zuid-oost Azië, en in statistische methoden en technieken alsook programmeren in R en Python.

Meer informatie over Maurice Vergeer is te vinden op www.mauricevergeer.nl.